Sākumskolas un pamatskolas vecuma bērniem mācīšanās process kopumā ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, piemēram, skolēna rakstura, skolotāja spējas veicināt un pielāgot mācību procesu katram skolēnam, kā arī spēja veicināt skolēnu radošumu.
Skolās notiek pāreja uz kompetenču pieeju un integrētu mācību
procesu, kas paredz obligātu radošuma veicināšanu ikdienas pedagoģiskajā
procesā.
Izglītības standarts paredz, ka skolās ir nepieciešams sekmēt pašizpausmi mācību procesā, lai skolēns gūtu prieku radošajā darbībā, atklātu un pilnveidotu savus radošos talantus (VISC, 2019).
Vēlmi mācīties nosaka skolēna tā brīža aktualitātes un vajadzības,
katra skolēna individuālās intereses un griba. No jauniešu radošuma būs
atkarīgas inovācijas visās aktuālajās pasaules darba tirgus jomās, kas veicinātu
ekonomikas attīstību un valsts labklājību kopumā.
Aktuāls ir jautājums, kā veicināt radošas personības veidošanos,
saglabājot katra skolēna individualitāti? Sākumskolas klasēs ir ļoti atšķirīgi
skolēni ar dažādu vispārējās attīstības līmeni, pieredzi un zināšanām. Ļoti
svarīgs skolotāja uzdevums ir izveidot katram bērnam individuālu pieeju,
aktivizējot dabisko emocionālo atsaucību un izmantojot dažādas radošās darbības.
Pozitīva attieksme pret mācīšanos veidojas tajā gadījumā, ja
mācīšanās iet paralēli ar audzināšanu. Bērns jau kopš dzimšanas
ir radošs, tas ir dabiski, bet radošuma vajadzībai ir nepieciešami labvēlīgi
apstākļi, kuru pamats ir ģimene, un vēlāk - izglītības iestāde.
A.Maslovs uzskata, ka tieši pirmais idejas
radošais posms (3 – 5 gadu vecumā) ir īsts radošums. “Svarīgi ir
aktualizēt primāro radošumu, jo tas ir ideju parādīšanās posms, kas daudzos
cilvēkos ticis apspiests, pateicoties negatīvai pieredzei bērnībā. Nākamais
posms (7 – 11 gadu vecumā) – sekundārais radošums ir tikai
meistarības apliecinājums, kad ideja tiek izteikta kādā noteiktā formā un
materiālā” (Маслоу, 1999). VALMIERAS ZAĻĀ SKOLA spēj nodrošināt visus šos radošuma
posmus, jo mūsu skolnieciņi ir vecumā no 2 – 16 gadiem.
Ko īsti nozīmē –
radošums?
Radošums (radītspēja) jeb kreativitāte ir spēja radīt ko jaunu. Sakopot savas idejas tā, lai rodas oriģināla ideja, kur ir nepieciešama un pielietojama, katram indivīdam piemērota un unikāla.
Savukārt radošs rezultāts
var būt - mākslas darbs, zinātniska
teorija, radoša saruna vai iztēlē radusies ideja.
Radošu domāšanu var iemācīt un radošu darbību var vingrināt. Radošumu sekmē arī sociālie apstākļi – skolotāja un skolēna savstarpējās attiecības, klases kolektīva savstarpējās attiecības, savstarpēja palīdzība, sadarbība, cieņa, piederības sajūta klasē, empātija un taisnīgums.
Par VALMIERAS ZAĻĀS SKOLAS radošo darbību,
radošuma attīstīšanu un pilnveidošanu skolēnos
Bieži nākas saskarties ar „problēmu”, kad skolotāji ļoti stingri pieturas pie tā, lai skolēni apgūst programmā paredzēto teorijas apjomu, pat tad, ja šis apjoms konkrētajā klasē tiek apgūts automātiski, bez izpratnes un iedziļināšanās.
ZAĻĀS
SKOLAS pedagogi strādā tieši pretēji: skolotāji neaizmirst un zina, ka šīs
prasmes un zināšanas ir nevis mērķis, bet gan līdzeklis.
Viens no ZAĻĀS
SKOLAS galvenajiem uzdevumiem ir virzīts uz to,
lai sabiedrība nezaudētu potenciāli spilgtu personību, tādēļ skaidrs ir viens – skolotājs skolēna vēlmes
nedrīkst ignorēt, skolotājam ir jābūt radošam ar milzīgu pedagoģisko azartu
un mīlestību pret skolēniem.
Kā mēs, VALMIERAS ZAĻĀS SKOLAS pedagogi, veicinām
radošumu mūsu skolēnos:
VALMIERAS ZAĻĀ SKOLA ir skola, kurā skolēni darbojas mērķtiecīgi, skolotājs rada pozitīvu vidi skolēnu radošuma veicināšanai,
skolotāja un klases kolektīva sadarbība tiek virzīta skolēna radošuma veicināšanai