Novembra pirmā nedēļa.
Ekoskolu starptautiskās Rīcības dienas
Valsts svētku laikā daudzviet notiek pasākumi, uz kuriem cilvēki ņem
līdzi āra svecīti. Sveces saliktas garās
virtenēs, latvju rakstos. Skaisti. Sveču liesmiņas rada
īpašu noskaņu, raisa kopības izjūtu un patriotisma jūtas.
Vairums cilvēku izmanto sveces plastmasas trauciņos. Iespējams, tāpēc,
ka tā ir lētāk, iespējams, tāpēc, ka līdz šim nav aizdomājušies, kas ar trauciņiem
notiks tad, kad svecītes būs izdegušas un svētki beigušies.
Plastmasas trauciņi nav pārstrādājami, tie
netiek pieņemti kā šķirotie atkritumi. Tos varam nodod pie kopējiem
atkritumiem, kas tiek nogādāti atkritumu poligonā. Ļoti iespējams, ka tos ar
laiku pārstrādās kāds uzņēmums. Diemžēl arī stikla sveču trauki netiek pieņemti
kā šķirotie atkritumi. Tomēr stikla sveču traukiem ir savas priekšrocības – tos
var lietot atkārti, un tie ir vizuāli pievilcīgāki.
Pārstrādei var nodot tikai stikla pudeles
un burkas. Tāpēc rosinām svētkos, arī ikdienā izmantot sveces stikla traukos.
Sveču traukus no burciņām
var izgatavot pats! Latvija
nav pelnījusi dabai kaitīgo plastmasu. Radīsim Latvijai skaistus svētkus!
23. oktobris. Skolotājas mācās par bioloģisko daudzveidību
Skolotājas piedalās Vides izglītības fonda organizētā divu dienu seminārā par bioloģisko daudzveidību. Sākums ZOOM tiešsaistē, noslēgums ar izkustēšanos biologu un ģeologu vadībā Cenu purvā.



Oktobris. Tautās laists “HOB’s adventure. Hands on biodiversity” nodarbību materiāls
Ir milzīgs gandarījums redzēt savu vārdu – ZAĻĀ SKOLA – Vides izglītības
fonda sadarbībā ar partneriem no Slovēnijas, Islandes un Igaunijas īstenotā starptautiskā
projekta Erasmus+ “HOB’s adventure. Hands on biodiversity” izveidotajā
nodarbību materiālā par bioloģisko daudzveidību pirmsskolām un sākumskolām.
Vēl lielāks gandarījums dalīties ar savu artavu.
Materiāls ir sadalīts vairākās nodaļās, izdalot projektus un
aktivitātes bērniem divās vecuma grupās – no 5-7 gadiem un no 7-9 gadiem.
Papildus materiāla noslēgumā tiek piedāvāti nodarbību plāni, kurus iespējams
pielāgot savai realitātei, papildinot ar konkrētā reģionā sastopamajiem
organismiem.
Metodiskā
materiāla mērķis ir sniegt pēc iespējas plašākas iespējas apgūt bioloģiskās
daudzveidības tēmu, īpašu uzmanību pievēršot tādām šodienas mācīšanās pieejām
un metodēm kā digitālie rīki, vienlaikus saglabājot iespēju katru no
aktivitātēm īstenot dažādos veidos. Savukārt nodarbību plāni ir veidoti par
pamatu ņemot 40 līdz 45 minūšu mācību stundas intervālu ar iespējām variēt un
pielāgot katras nodarbības mērķim un plānam.

16. oktobris pasaules Pārtikas diena
Šonedēļ
pasaules Pārtikas diena. To kopš 1981.gada 16.oktobra aicina atzīmēt ANO Pārtikas un
lauksaimniecības organizācija, lai aktualizētu sabiedrībā ar lauksaimniecības
un pārtikas jomām saistītus izaicinājumus. Pārtikas un dažādu dzērienu
patērēšana ir cilvēka pamatvajadzība, taču tas, kādā veidā un apjomos tas tiek
darīts šobrīd, rada milzīgu negatīvu ietekmi uz vidi un veicina klimata
pārmaiņas, bioloģiskās daudzveidības samazināšanos un piesārņojumu. Tas, kā
rūpnieciski attīstītās valstis piesavinās pasaules resursus, cilvēkiem
nabadzīgajās valstīs liek ik dienu izjust izsalkumu.
Lai dotu savu artavu
klimata pārmaiņu samazināšanā, mēs, ZAĻĀ SKOLA, izpētām veikalā iegādāto
produktu sastāvu, apzinām izejvielu ieguves vietas, valstis.
Veikalā pirktajā
saldējumā sagaršojam cukuru, ievārījumu, šokolādi un, protams, pienu. Ceļu ir
daudz – no katras izejvielas ieguves un pārstrādes vietas līdz mūsu galdam. Ceļi
arīdzan gari. Vistālākos ceļus mērojušas kakao pupiņas. Rosinājums gatavot
pašiem saldējumu no vietējām izejvielām. Un aukstais gardums pašu radīts ir
daudzkārt gardāks, jo zinām, ka ietekmi uz vidi tas atstāj daudzkārt mazāku
nekā veikalā pirktais.
Cepam maizi no
bioloģiskiem miltiem un virsū ziežam zemnieku saimniecībā ievāktu medu. Kas var
būt gardāks par šo!
Mūsu
ieteikums. Izvēlies bioloģiskos pārtikas produktus, kas ir marķēti ar attiecīgu
zīmi, iegādājies produktus pie vietējiem zemniekiem, bet dabas veltes sagādā pats.
Pēc iespējas izvēlies Latvijā ražotas preces, tādējādi samazināsi transportēšanas
radīto gaisa piesārņojumu un stiprināsi vietējo ekonomiku.



Skolas Ekopadome prāto un plāno 2020./2021.mācību gada darbus
Apkopojot aptaujas datus, top Vides ietekmju novērtējums.








Pēc Vides ietekmju novērtējuma, skaidrs, ka šī gada tēma ir Klimata pārmaiņas.
MĒRĶIS. Privātās pamatskolas ZAĻĀ
SKOLA Ekopadomes 2020./2021.mācību gada mērķis – izglītojot un praktiski
rīkojoties transporta un pārtikas jomās, samazināt skolas oglekļa pēdu.
UZDEVUMI:
1. Gūt pamatzināšanas par:
* klimata pārmaiņām, to cēloņiem, sekām, kā rīkoties,
lai tās samazinātu,
* klimata pārmaiņu ietekmi uz dabu un ekonomiku,
* to, kā veikt, apkopot laikapstākļu novērojumus;
2. Zināšanas par transporta ietekmi uz vidi izmantot
praksē:
* aktualizēt videi draudzīgu
pārvietošanos,
* iegūt velosipēda vadītāja apliecību,
* pagatavot velosipēdu novietni;
3. Paplašināt zināšanas
par pārtikas produktu saikni ar vides problēmām un tās izmantot praksē:
* atjaunot veģetāro dienu,
* izpētīt pārtikas produktu ceļus līdz galdam,
* rīkot videi draudzīgu ēdienu meistarklases,
* audzēt pašiem.

Septembris. No ierosinājuma līdz velostatīvam
Iegrauzies sārtā, kraukšķīgā, pēc rudens smaržojošā
ābolā un dodies ceļā. Ej, skaties, pēti un domā. Gribas ātrāk? Uzsēdies uz
velosipēda un apceļo tuvējo pasauli.
Normunds atzīst, ka viņš izvēlas iet kājām un braukt
ar velosipēdu, jo tās ir fiziskas un dabai draudzīgas aktivitātes, pietam, šādi
pārvietojoties, var ietaupīt naudu. Lai uzzinātu, kāpēc klases biedri izvēlas
pārvietoties ar velosipēdu, iet kājām, Normunds izvaicā viņus. Jānim būtiski
šķiet, ka šādi viņš ir fiziski aktīvs un palīdz zemei. Luka uzsver, ka pārvietošanās
ar kājām vai velosipēdu ir laba dabai un arīdzan ķermenim. Visi atzīst, ka neko
no tā nevar rast, braucot automašīnā.
Ja pārvietojies ar velosipēdu, tas kļūst par sabiedroto,
pat draugu, un gribas, lai tas jūtas labi. Ilgu laiku ZAĻĀ SKOLA jaunieši savus
velosipēdus stutēja pie skolas sienas un vēl šur tur. Lai rastu risinājumu un
mudinātu jauniešus ierasties skolā ar velosipēdiem, skolas Ekopadome, lai labāk
raisītos domas, apsēdās pie SIA ZAAO konkursā iegūtās veselīgo našķu burkas. Viņu
ideja pagatavot velostatīvus un uzrunāt vecākus palīdzēt guva atbalstu. Paldies
Amoliņu ģimenei par sagādātajiem kokmateriāliem, tos skolēni lika lietā, paši pagatavojot
velostatīvus. Nu velosipēdi, kamēr paši saimnieki aizņemti ar zinību gūšanu,
jūtas labi.
Transports ir viens no
lielākajiem gaisa piesārņotājiem un klimata pārmaiņu veicinātājiem – saskaņā ar
2017. gada VARAM datiem Latvijā tā bija gandrīz viena trešā daļa (29%) no
kopējā siltumnīcas efektu izraisošo gāzu (SEG) emisiju daudzuma.



24. septembis. Akcija "Velosipēds vieno"
Ceturtdien, 24.septembrī, Valmieras Ekoskolu jaunieši - mēs, privātās pamatskolas ZAĻĀ SKOLA jaunieši, Valmieras Pārgaujas sākumskolas, Valmieras 2.vidusskolas un Valmieras Viestura vidusskolas jaunieši - jau trešo gadu kopīgi vienojās velobraucienā "Velosipēds vieno". Velobrauciena laikā viesojāmies Valmieras "Ekobērnudārzos" "Vālodzīte" un "Krācītes" un kopā ar Valsts policijas Runci Rūdi mācījāmies par drošību, braucot ar velosipēdu.
Velobrauciens "Velosipēds vieno" ik gadu notiek kā Valmieras Ekoskolu un Valmieras pilsētas pašvaldības Eiropas Mobilitātes nedēļas aktivitāte, rosinot velosipēdu izmantot kā videi draudzīgu pārvietošanās līdzekli. Šogad kopā ar jauniešiem tika pārrunāti ne mazāk svarīgie drošības jautājumi.


